FORMY OPIEKI NAD DZIEĆMI DO LAT 3
Sprawą merytorycznie zajmuje się:
Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Ks. J.N. Barabasza 1
pok. nr 3
tel. 32 214 71 60
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001324
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 72)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000072
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1205)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001205
Uchwała nr IX/74/11 Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach z dnia 21 czerwca 2011 r w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
https://eurzad.finn.pl/gmczechowicedziedzice/server/pobierz_rejestry_zalacznik/103295
FORMY OPIEKI
Żłobek
Żłobek jest jedną z instytucjonalnych form opieki nad najmłodszymi dziećmi. Opieka w żłobku jest sprawowana nad dziećmi od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia. W przypadku gdy jest niemożliwe lub utrudnione objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (w przypadkach uzasadnionych rozwojem dziecka lub brakiem miejsc w przedszkolu) możliwe jest opieka nad dzieckiem do ukończenia 4 roku życia. Jeśli dziecko powyżej 3 roku życia uczęszcza do żłobka, rodzice są zobowiązani do złożenia podmiotowi oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym. W żłobku dziecko może przebywać do 10 godzin dziennie. Czas ten może zostać wydłużony w uzasadnionych przypadkach. Rodzic jest zobowiązany złożyć wniosek i wnieść dodatkową opłatę.
Klub dziecięcy
Opieka w klubie dziecięcym jest sprawowana nad dziećmi w wieku od ukończenia 1 roku życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia. W przypadku gdy jest niemożliwe lub utrudnione objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (w przypadkach uzasadnionych rozwojem dziecka lub brakiem miejsc w przedszkolu) możliwe jest opieka nad dzieckiem do ukończenia 4 roku życia. Jeśli dziecko powyżej 3 roku życia uczęszcza do klubu dziecięcego, rodzice są zobowiązani do złożenia podmiotowi oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym. W klubie dziecko może przebywać do 10 godzin dziennie. Czas ten może zostać wydłużony w uzasadnionych przypadkach. Rodzic jest zobowiązany złożyć wniosek i wnieść dodatkową opłatę. Liczba miejsc w klubie dziecięcym nie może być większa nić 30.
Dzienny opiekun
Podobnie jak w przypadku żłobka i klubu dziecięcego także instytucja dziennego opiekuna ma pomóc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (sprawowaniem opieki nad dziećmi). Zorganizowanie opieki sprawowanej przez dziennego opiekuna nie wymaga tak dużych nakładów finansowych, tak jak np. w przypadku utworzenia żłobka czy klubu dziecięcego. Opieka jest sprawowana w warunkach domowych, a czas sprawowania opieki przez dziennego opiekuna efektywniej dopasowany do czasu pracy rodziców.
Szczegółowe informacje o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 sprawowanej przez dziennego opiekuna znajdują się na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/dzienny-opiekun-informacje-dla-podmiotow
Niania
Niania sprawuje opiekę indywidualną, co oznacza, że opiekuje się tylko jednym dzieckiem lub rodzeństwem, w pełni uwzględniając potrzeby każdego z nich. Dzięki temu dzieci są nie tylko bezpieczne, ale również rozwijają się psychofizycznie w warunkach domowych.
Szczegółowe informacje o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 sprawowanej przez nianię znajdują się na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/niania
---------------------------------------------------------
Zakładanie żłobka lub klubu dziecięcego
Aby założyć żłobek lub klub dziecięcy, należy:
1. Znaleźć lokal spełniający wymogi sanitarno-lokalowe oraz przeciwpożarowe/dostosować istniejący lokal do obowiązujących wymogów lub wybudować budynek dostosowany do tych wymogów oraz uzyskać potwierdzenie spełniania tych wymogów;
2. Znaleźć kadrę spełniającą wymogi wynikające z przepisów;
3. Zorganizować wyżywienie dla dzieci;
4. Uzyskać wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
5. Opracować statut i regulamin organizacyjny żłobka lub klubu dziecięcego.
Podczas prowadzenia żłobka należy pamiętać o:
1.aktualizacji informacji zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych;
2. obowiązku comiesięcznego przekazywania informacji dotyczącej dzieci uczęszczających do instytucji opieki;
3. spełnianiu obowiązku sprawozdawczego.
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Wniosek składa się do właściwego ze względu na gminę prowadzenia żłobka lub klubu urzędu miasta lub gminy.
Wniosek o wpis do rejestru składany jest na portalu https://empatia.mpips.gov.pl/, na formularzu RKZ-1 Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów.
Opłaty:
Wpis do rejestru podlega opłacie. Zgodnie z Uchwałą nr IX/74/11 Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach z dnia 21 czerwca 2011 r w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych opłata wynosi 100,00 zł
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić:
• na konto Urzędu Miejskiego w Czechowicach-Dziedzicach 68 1020 1390 0000 6802 0024 9680
• bezpośrednio w kasie urzędu: pl. Jana Pawła II 1, parter budynku, pok. 111, w godzinach pracy urzędu:
poniedziałek 7.30 - 15.30
wtorek 7.30. 15.30
środa 7.30 - 15.30
czwartek 7.30 - 17.30
piątek 7.30 - 13.30
- dowód wniesienia opłaty należy dołączyć do wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Zaświadczenie
Po dokonaniu wpisu do rejestru podmiot otrzymuje zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Zaświadczenie zawiera następujące dane:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do rejestru;
2) datę i numer wpisu do rejestru;
3) formę organizacyjną opieki oraz jej nazwę;
4) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
5) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Burmistrz odmawia wpisu do rejestru, w przypadku gdy:
1) podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
1) złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;
2) nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
3) przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
4) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.
Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych składa się za pośrednictwem portalu https://empatia.mpips.gov.pl/, na formularzu RKZ-3 Wniosek o wykreślenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykreślenie z wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających.
Wykreślenie z rejestru jest zwolnione z opłaty.
Zmiany w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych
W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot jest zobowiązany do:
1) złożenia wniosku o zmianę danych lub informacji na portalu https://empatia.mpips.gov.pl/ w terminie 14 dni od zaistnienia zmian dotyczących:
a. nazwy lub imienia i nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
b. numeru NIK i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
c. miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
d. informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
e. liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;
f. informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
2) złożenia wniosku o zmianę danych lub informacji na portalu https://empatia.mpips.gov.pl/ w terminie 3 dni od zaistnienia zmian dotyczących:
a. informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
b. adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
c. liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;
d. wysokości opłat w żłobku lub klubie dziecięcym.
Zmiany w rejestrze są zwolnione z opłaty.
Wskazane wyżej wnioski składane są wyłącznie za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia. Zmian danych, aktualizacji danych oraz ich uzupełnienia dokonuje się za pośrednictwem formularza RZK-2 Informacja o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów.
Informacja o dzieciach uczęszczających do żłobka, klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna (RKZ-5)
Podmioty prowadzące instytucje opieki są zobowiązane do przekazywania informacji o dzieciach poprzez portal PIU Emp@tia, na którym udostępniony jest formularz RKZ-5 - Informacja o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna.
Sprawozdawczość z realizacji opieki nad dziećmi wieku do lat 3
Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przekazują za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie opieki nad dziećmi gminie do 31 stycznia roku następnego po roku, którego sprawozdanie dotyczy. Sprawozdanie jest przekazywane za pomocą portalu https://empatia.mpips.gov.pl/ na formularzu RKZ-4 Sprawozdanie z działalności żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów.
Szczegółowe informacje o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 dla podmiotów prowadzących lub zamierzających prowadzić instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 znajdują się na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej https://www.gov.pl/web/rodzina/opieka-nad-dzieckiem-w-wieku-do-lat-3
email: bip@um.czechowice-dziedzice.pl tel.:32 214 71 47 fax: admin , w dniu: 16‑11‑2012 09:11:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|